;)

Friday, March 29, 2013

Kalau Tuhan nak tolong...

Ada dua perkara yg memang obviously Allah tolong aku.



Satu, masa hari sabtu lepas,aku pergi kedai Popular. Hajatnya nak cari alat tulis dan buku ilmiah. Hati ni memang nak sangat Al-Ma'tsurat. Aku pun beratur la dengan queue yg panjang terover (sebab guna baucer buku). Once sampai dekat kaunter, dengan muka happynya aku letak semua barang yg aku amik. Tiba2 kakak tu ckp,'Dik,kalau nk guna baucer,buku kena 80% dari baucer.' Obviously lg alat tulis aku mmg lg byk la. Aku pun x jd bli due to dah lambat nk balik kolej (kang x pasal kena tido luar) dgn malas nk beratur panjang. Aku kuatkan hati utk tidak menyumpah seranah kedai Popular (membebel sikit la hihi). Nak dijadikan cerita, 2 hari selepas tu, lepas kelas aku singgah kolej Mawar (ada pameran kisah Nabi Muhammad S.A.W). Kakak-kakak kat situ ckp ada buat kuiz. Aku pun join dan jawapan yg aku beri tu betul. Hadiahnya tahu apa? Al-Ma'tsurat Sughra. ALHAMDULILLAH. Kalau Tuhan nak tolong.........



Keduanya, hari selasa baru ni kelas Priciples of Tourism. Sir Azlan bercakap mengenai assessment yang perlu kami buat.

'Form a group of 4-5 people. You go to interesting places and make a video. In the video, you talk about the advantages and disadvantages of the place and also how to improve. Give your opinion about the place that you visit. There will be no report,you just make a video and play it in the class. I want you to gain an experience. And that is tourism'.  

Balik kelas tu aku and group google la tempat menarik nak pergi. Kalau boleh nak ke tempat yg masih lg orang ramai tak tahu. Google area Selangor dan KL (sebab nk jimatkan kos hehe). Ada some places yg kitorg target nk pergi tp x rasa excited sgt. Ntah la kenapa. Nak dijadikan cerita, hari rabu lepas kelas Ticketing, aku dan Esya pergi makan dekat Warung Pendeta (nak merasa chicken grill 9 hinggit). Kebetulan kami duduk di meja makan 6 orang. Adalah hamba Allah ni (perempuan) tumpang duduk sekali. Dari situ kami kenal. Rupanya dia adalah lecturer di sebuah kolej universiti swasta di Banting. Dia dtg UiTM sebab nak daftar utk Master because when a college dinaik taraf jadi kolej universiti, automatiknya semua lecturer kena ada Master. Dia dh 3 tahun kerja as a lecturer in Hotel Management. Tp dia dari Degree in Tourism. So, dia pun tanya-tanya jugak kitorg pasal subjek Hotel Management dan buku-buku yg perlu dibeli. Kitorg pun pung pang pung pang duk cerita. Lastly, aku cakap dekat dia, 'Miss,kami ni kena buat assignment (terang mcm Sir Azlan terang). 

Dia pun cerita experience dia dulu buat assignment pergi some interesting places. Dalam banyak-banyak cerita tu, aku dan Esya tertarik dengan cerita tentang Kuala Gandah,Lanchang,Pahang. Kat situ adalah Elephant Sanctuary where by masa dia pergi dlu, dia stay di homestay 3 hari 2 malam. Ada 3 aktiviti dgn gajah-gajah kat situ.

1) Mandikan gajah.
2) Beri gajah makan.
3) Naik gajah dan gajah akan lalu dalam sungai pastu jatuhkan kita dalam sungai.

Kuala Gandah juga ada Mini Zoo and much more. Kiranya eco-tourism. Memang ramai tourists pergi kat situ katanya. Bajet pun tak sampai RM 100 sbb dia group of 6. Kitorg memang excited sangat bila dengar. Balik tu terus Google, sejam 45 minit dari Shah Alam. Sekarang nk survey homestay sbb kalau boleh nak stay on weekend. Allah temukan kami dengan seseorang yg boleh bantu di saat kami buntu untuk cari jalan penyelesaian. Kalau Tuhan nak tolong..........

Sekian.


No comments:

Post a Comment