;)

Wednesday, March 27, 2013

Rezeki,Usaha,Tawakal.

Ma telefon aku td. Bercakap sampai nak dekat sejam. How awesome is that?hihihi. And we talked about future. Ma cerita tentang abang-abang aku. Aku nk kongsi sikit hehe.

Mula-mula mengenai Izaurin Iskandar,abang pertama (sekarang) aku. Dia kerja di Klinik Lee,Kuala Terengganu as Juru X-Ray. Dia mmg dulu diploma in Radiology. Dah 2 tahun dia kerja tp mcm biasa lah kalau swasta, gaji memang susah nak naik. Mmg aku dh dgr dari dulu abang aku ni nk kerja lain. Satu perkara mengenai dia, dia seorang yg ramah. Mmg ramah dari dulu sampai la terbawa-bawa dlm kerja. Kerja pulak dealing with people and old folks so mmg semua suka dia lah. Nak dijadikan cerita, dia berkawan dgn seorang hamba Allah ni (jawatan besar jugak laH). Hamba Allah ni mmg nak tlg dia utk kerja bersama. Masalahnya abg aku hantar lewat surat utk kerja tu sampai tarikh tutup permohonan dh lepas. Walaupun dh mmg kwn tp x boleh la buat cmtu (padan muka). Then disebabkan hamba Allah ni nk sgt tlg, dia ckp kt abg aku, 'pergi jumpa Timbalan Pengarah sekian sekian utk interview'. Dia pun pergi la. Kebetulan pulak Timbalan tu pernah ke Klinik Lee. Dah memang tak rupa interview,mcm sembang kat warung mamak jela dgn Timbalan tu. Timbalan tu ckp xpe,utk kerja ni dia akan cuba jugak for my brother. Insha Allah kalau dh rezeki abg kat situ dan Allah permudahkan segala. Abg aku nk tukar kerja sebab in terms of financial,future and family. Lelaki kan...mmg fikir semua tu..Insha Allah, Allah sentiasa ada utk Yen. Tin akan sentiasa doa utk Yen.


And then,jump to my second brother, Izham Iskandar (Ang). As i mentioned in my previous post, dia skrg dh nk berkonvo on April. Tp dia akan pulang bulan July sbb dia still nak amik some of his fav subjects selagi boleh (dia mmg bookworm sikit hehehe). Pastu aku tny ma, bukan ke kalau student JPA ni bila habis belajar mmg kerja dh ada utk diorg? Ma ckp no way mannnn (haha xdela cmtu). She said,tak semestinya. Sebab kerajaan kena tgk berapa kekosongan yg ada utk kerja dalam bidang Ang. And then students JPA yg belajar di Malaysia pun diambil kira. Ang ada cerita, ada kawan dia yg amik kos Engineering, every semester 4 flat. EVERY SEMESTER. After habis, takde kerja (semoga Allah murahkan rezekinya). Nasib baik juga Ang amik kos Ecology which is kos ni awam. I mean, meluas. Tidaklah tertumpu mcm sesetengah kos. Tu yg Ang risau sgt skrg. Ma pun kata,'jgn risau,rezeki ada di mana-mana. Allah dh tetapkan utk kita yg terbaik. Tugas kita untuk usaha mencari.' Alhamdulillah bila aku dgr Ang setakat ni boleh score lg utk subject2 yg dia ambil dan takde repeat lg. Ada sorg student JPA ni byk sgt repeat sampai kena hantar balik Malaysia sbb x sempat nk catch up dgn apa yg diajar. (Semoga Allah permudahkan perjalanan pelajaran buatmu Ang).

Inilah yg ma ckp kat aku, 'Tin,rezeki ada,kita usaha dan tawakal. Try to be the best among the best. Apabila kita rasa down, ingat mcmana Allah tlg Kak Yah (my sister), lancar perjalanan utk hidup dia, ingat bagaimana Allah tlg ma yg dulu ada SPM je pastu nk kena compete dgn org yg ada STP tp ma yg dpt kerja tu. Aboh, SPM je tp dpt kerja sampai jd Pengurus Felda. Itu semua atas niat,usaha dan tawakal. Percaya yg Allah ada untuk tlg kita. Jgn lupa solat,Al-Quran,baca walaupun satu muka surat sehari. (Itu yg tin buat,In sha Allah akn jd tabiat).

Terima kasih banyak-banyak ma. Ma ada di saat aku perlukan sokongan dari ma. Love you so much!

p/s: lambatnya mid term T___T

No comments:

Post a Comment